Vacature kinderbegeleider

22
apr
2024

De kinderbegeleider staat in voor de opvoeding van baby’s en peuters, verzorgt hen en doet dit in samenwerking met ouders, collega’s en externen. Zij stimuleren de baby’s en peuters in hun algemene ontwikkeling en ondersteunen ouders als eerste opvoeders.

Lokaal Bestuur Wetteren organiseert een selectieprocedure voor de aanwerving van een kinderbegeleider voor team Kinderzorg met aanleg van een wervingsreserve.

Kerntaken

Wat bieden we

Wie zoeken we

Hoe solliciteren

Hoe verloopt de selectie

Meer weten

Je kerntaken

1. Je hebt een ondersteunende en verzorgende functie met als doel het welbevinden en de veiligheid van de kinderen aanwezig in het kinderdagverblijf te garanderen:

*Je staat in voor de opvang en verzorging van kinderen van 0 tot en met 3 jaar.

*Je begeleidt, verzorgt en houdt toezicht op kinderen zodat de opvangdag aangenaam, vlot en veilig kan verlopen.

*Je verzorgt het dagelijkse onthaal en de opvang van de kinderen.

*Je onthaalt nieuwkomers.

*Je creëert een basissfeer van veiligheid, zekerheid, geborgenheid, openheid en structuur.

*Je begeleidt het breng- en afhaalmoment van de kinderen door de ouders.

*Je stimuleert kinderparticipatie. Je begeleidt kinderen met een specifieke zorgbehoefte.

*Je hebt aandacht voor het individu en de groep.

*Je begeleidt eetmomenten en je dient maaltijden toe.

*Je verzorgt de kinderen in kader van hun hygiëne en veiligheid (eten, toilet, slapen, hygiëne, infrastructuur, …).

*Je volgt de ontwikkeling van de kinderen op en je registreert deze ontwikkelingen.

2. Je organiseert activiteiten:

*Je bereidt activiteiten inhoudelijk voor en je werkt de activiteiten uit.

*Je hebt aandacht voor de variatie aan activiteiten en de haalbaarheid ervan, zowel op vlak van middelen als op vlak van vaardigheden en de belangstelling van de kinderen.

*Je organiseert rustmomenten.

*Je stimuleert kinderen tot ‘vrij spel’ en je ziet daar zowel binnen als buiten op toe.

*Je organiseert begeleide spelactiviteiten, knutselactiviteiten, bewegingsactiviteiten, …

*Je speelt in op de leefwereld van het kind.

*Je houdt toezicht en ten alle tijden overzicht over de groep.

*Je draagt bij aan de werking en activiteiten rond ouderparticipatie.

3. Je wisselt informatie uit:

*Je wisselt op een kwaliteitsvolle wijze informatie uit met collega’s, ouders, interne en externe klanten.

*Je verwelkomt ouders bij het brengen en halen van een kind.

*Je gaat met zorg om met vragen van ouders en je verwijst eventueel door.

*Je volgt procedures op in kader van het onthaal.

*Je wisselt dagelijks mondeling en schriftelijk informatie uit over de kinderen met collega’s en de ouders.

*Je neemt op een actieve en constructieve manier deel aan vergaderingen.

*Je signaleert klachten, meldingen, suggesties van de ouders aan de coördinator van de locatie en de teamcoach.

*Je ontvangt bezoekers en je staat hen te woord.

*Je past altijd het beroepsgeheim toe.

4. Je staat in voor administratieve taken die eigen zijn aan het kinderdagverblijf:

*Je controleert de voorraad en je vult de voorraad aan.

*Je registreert dagelijks activiteiten in de daarvoor voorziene software.

*Je schrijft eenvoudige verslagen en volgt deze verslagen dagelijks op in een logboek.

5. Je begeleidt stagiairs:

*Je begeleidt stagiairs op de werkvloer.

*Je onderhoudt contacten met stagebegeleiders vanuit de scholen.

*Je staat mee in voor de evaluatie van stagiairs.

  1.  

De volledige functiebeschrijving met beschrijving van alle kerntaken en competenties vind je terug in de bijlage.

Onze waarden

  • Enthousiasme: We zijn gemotiveerd voor ons werk en geven het beste van onszelf. We zijn fier op onze organisatie en stralen dat ook uit.
  • Klantgerichtheid: Onze klanten komen altijd op de eerste plaats. Dat gaat zowel over externe klanten (burgers en externe organisaties) als interne klanten (collega’s). We begeleiden klanten vriendelijk en professioneel en geven raad bij hun keuzes. We helpen hen zoals we zelf geholpen willen worden en houden hen op de hoogte van de vooruitgang van onze dienstverlening.
  • Professionaliteit: We denken en handelen professioneel en volgens dezelfde waarden. We bouwen aan vertrouwen door oprecht te zijn en verbintenissen na te komen.
  • Samenwerken: In onze organisatie werken we samen aan een goede groepsgeest. We delen onze eigen mening en ideeën. We streven gemeenschappelijke doelstellingen na. Als er conflicten zijn, bespreken we ze en leggen we ze bij.

 Vakspecifieke competenties 

Een kinderbegeleider:

  1. Gaat op een positieve, opbouwende manier om met alle baby's en peuters, ouders, collega’s en anderen
  2. Observeert het gedrag van de baby/peuter, individueel en in groep, reflecteert hierover en stemt zijn/haar handelen hierop af
  3. Stimuleert elke baby/peuter in zijn ontwikkeling, gaat uit van zijn/haar talenten en ondernemingszin
  4. Ondersteunt de baby/peuter bij al zijn/haar activiteiten
  5. Stimuleert positieve contacten tussen baby’s en peuters onderling en stelt grenzen
  6. Herkent de sociaal-emotionele behoeften van de baby/peuter en speelt hierop in
  7. Zorgt voor een stimulerende, veilige, hygiënische en gezonde speelomgeving voor baby’s en peuters
  8. Werkt samen met ouders en erkent hen als eerste opvoeder
  9. Werkt samen met anderen in functie van de opvang van de baby/peuter
  10. Werkt samen, geeft feedback en maakt afspraken
  11. Reflecteert over de werking en draagt bij tot het verbeteren van de kinderopvang
  12. Begeleidt de baby’s en peuters bij hun aankomst en afhaalmoment
  13. Bereidt baby- en peutermaaltijden, organiseert en begeleidt eetmomenten
  14. Organiseert rust- en bewegingsmomenten
  15. Verzorgt de baby/peuter in functie van zijn/haar behoeften

 

 Wat bieden we?

  • Een contractuele aanstelling van onbepaalde duur
  • Zowel deeltijds (19u of 30,4u) als voltijds (38u) is mogelijk
  • Een bruto maandloon tussen € 2725 (IFIC cat. 11 trap 0) en € 3489 (trap 35) voor voltijdse prestaties
  • Maximum 18 jaar werkervaring (knelpuntberoep) bij privé ondernemingen of als zelfstandige kan gevalideerd worden
  • Variabel uurrooster van maandag tot en met vrijdag, volgens afspraken met de dienst (openingsuren van 7u tot 18u)
  • Ruime opleidings- en loopbaanmogelijkheden
  • Maaltijdcheques van € 8 per gewerkte dag van 7u36’
  • Een uitgebreid verlofstelsel met 26 verlofdagen
  • Een gratis hospitalisatieverzekering voor de werknemer
  • Een haard- of standplaatstoelage
  • Dubbel vakantiegeld
  • Eindejaarstoelage
  • Integrale terugbetaling van woon-werkverkeer met het openbaar vervoer
  • Een fietsvergoeding
  • Mogelijkheid tot fietsleasing
  • Een tweede pensioenpijler
  • Mogelijkheid tot gratis vaccinatie tegen griep
  • Extra lokale vrijetijdsvoordelen met de UiTPAS
  • Voordelen via de PlusPas (GSD-v)
  • Leuke activiteiten: nieuwjaarsreceptie, afterwork drink, personeelsfeest, teambuilding

Wie zoeken we? (specifieke toelatingsvoorwaarden)

  • Je beschikt over de competenties uit de functiebeschrijving
  • Je bent in het bezit van een kwalificatiebewijs zoals vastgelegd in het Ministerieel Besluit van 3 maart 2010 tot bepaling van de kwalificatiebewijzen voor medewerkers en verantwoordelijken van kinderopvangvoorzieningen.
  • Laatstejaarsstudenten zijn tot het examen toegelaten en leveren het bewijs dat ze aan de diplomavereiste voldoen uiterlijk op de aanstellingsdatum.

 Hoe solliciteren?

Solliciteer hier

Solliciteer ten laatste op zondag 12 mei 2024. Enkel tijdige en volledige kandidaatstellingen komen in aanmerking.

Hoe verloopt de selectie?

De selectie verloopt via aanwerving. 

Het examenprogramma bestaat uit twee delen en wordt als volgt ingepland:

  • een schriftelijk examen op donderdag 23 mei 2024 van 19u tot 21u
  • een jurygesprek op woensdag 29 mei 2024 vanaf 9u

Om over te gaan naar de mondelinge proef, moet de kandidaat 50% halen voor het schriftelijke deel. Om aan het eind als geslaagd te worden beschouwd, moet de kandidaat minstens 50% behalen op elke selectieproef en 60% op het totaal van de selectie. De hoogst gerangschikte kandidaat wordt als eerst gecontacteerd om aangesteld te worden en wordt bevraagd omtrent de keuze in de openstaande vacatures. De geslaagde kandidaten die niet worden aangesteld, worden in een wervingsreserve opgenomen, waarvan de geldigheidsduur drie jaar bedraagt en maximaal met twee jaar kan verlengd worden.

Meer weten?

Over de functie-inhoud: Sofie Pansaerts, teamcoach Kinderzorg via sofie.pansaerts@wetteren.be of op het nummer 0471 88 02 93. 

Over de selectieprocedure: bij Els De Winter, deskundige personeel via vacature@wetteren.be of op het nummer 09 365 67 07.

Contactinfo