Wetteren Noord-Zuid: de verbinding met de toekomst

Masterplan Noord-Zuidverbinding goedgekeurd

De gemeenteraad heeft het masterplan Noord-Zuidverbinding goedgekeurd op 19 juni 2024.
Samen met Provincie Oost-Vlaanderen, Infrabel, De Vlaamse Waterweg en Agentschap Wegen en Verkeer schreven we een masterplan voor de nieuwe verbinding tussen het noorden en het zuiden van Wetteren. De huidige Scheldebrug is aan vernieuwing toe én er komt een nieuwe spoorwegbrug. 
De studie werd opgemaakt in samenwerking met studiebureau Vectris, bureau DW en Createlli.

Masterplan met strategische zones:

Voorkeursscenario

We onderzochten de voor- en nadelen van enkele mogelijke scenario’s voor de Noord-Zuidverbinding. Daarbij zijn we geland op het buitenscenario voor de Scheldebrug en het scenario spoorwegbrug Oost.

Dit biedt volgende kansen: 

  • Het verhoogt de leefbaarheid, de woonkwaliteit en de verkeersveiligheid in het centrum van Wetteren.
  • We weren vrachtverkeer en doorgaand verkeer maximaal uit het centrum
  • Het centrum van Wetteren blijft bereikbaar en toegankelijk, ook met de auto. 
  • Het bedrijventerrein Stookte krijgt een goede ontsluiting via de E40. Vrachtwagens vermijden zo de smalle woonstraten en schoolomgevingen.

Het nadeel van dit scenario is dat deze brug door open ruimte loopt en dat heeft een impact op water, natuur en landbouw. Daarom willen we maatregelen nemen die deze impact zoveel mogelijk beperken. Er wordt een milieueffectenrapport opgemaakt om dit in detail te onderzoeken.

Op dit plan zie je waar deze nieuwe bruggen (groene lijnen) zouden komen:

Volgende stappen 

We werken samen met de partners aan de realisatie van het actieplan:

    • De ontwerpplannen van de spoorwegbrug worden opgemaakt, ter voorbereiding van een vergunningsaanvraag. De realisatie van de spoorwegbrug; en bijhorende circulatiemaatregelen, starten ten vroegste in 2026.
    • Voor de realisatie van de Scheldebrug is er een Provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) vereist. De provincie start het PRUP op, samen met een milieueffectenrapport, in de loop van 2025. Nadien kan de vergunning voor de Scheldebrug aangevraagd worden.
    • Er worden nog heel wat aanvullende wegenwerken en circulatiewijzigingen doorgevoerd. Dat doen we in drie grote fases, in samenhang met de grotere infrastructuurwerken.
    • We onderzoeken de mogelijkheid tot de realisatie van een bijkomende fiets- en voetgangersbrug

Heb je een vraag? Stuur ze naar noordzuid@wetteren.be

Bekijk hier de bijhorende documenten:

- Goedkeuring Masterplan Noord-Zuidverbinding Eindrapport
- Bijlage  911 - doorrekening verkeersmodel - rapport met bijlagen
- Bijlage 912 - verkeersmodel vrachtverkeer
- Bijlage 921 - overzicht participatie en communicatie
- Bijlage 931 - aanzet afwegingskader
- Bijlage 932 - afwegingskader en kaartenbundel scenario's
- Bijlage 933 - afwegingskader varianten
- Bijlage 934 - afwegingskader masterplan
- Bijlage 941 - LIS - Scheldebrugtracé
- Bijlage 942 - LIS - Spoorwegtracé

Contactinfo