Vlaamse aanpassingspremie

Maak een afspraak

De aanpassingspremie is een verbouwingspremie die zich specifiek richt op welomschreven woningaanpassingen voor senioren (65-plussers). 

Een aanvraag kan gebeuren door:

  • 65-plussers die aanpassingswerken uitvoeren aan de eigen woning, of hun woning huren op de private huurmarkt met een huurovereenkomst van minstens drie jaar
  • de bewoner die zijn woning aanpast voor een inwonende 65-plusser, op voorwaarde dat deze laatste een bloed- of aanverwant is tot de tweede graad
  • particulieren die voor de duur van minstens negen jaar de woning verhuren aan een woonmaatschappij en aanpassingen uitvoeren voor de 65-plusser die de woning bewoont

U kunt na het verkrijgen van deze Vlaamse aanpassingspremie ook een gemeentelijke aanvullende premie aanvragen.

Voorwaarden

Om een aanpassingspremie te krijgen, moet u voldoen aan een aantal voorwaarden i.v.m. uw leeftijd, uw inkomen, uw woning en de facturen. Deze voorwaarden vindt u hier.

Procedure

U vraagt de premie aan via een aanvraagformulier, beschikbaar als Word- bestand en in PDF-formaat.

Het volledig ingevulde en correct ondertekende aanvraagformulier bezorgt u op papier en met de nodige bewijsstukken aan het agentschap Wonen in Vlaanderen. U stuurt de aanvraag op naar het adres dat op het formulier vermeld staat. Aanvragen via e-mail komen niet in aanmerking.

Voeg bij uw aanvraag:

  • een kopie van alle facturen
  • en kopies van de nodige attesten:
    • attest kinderbijslag voor inwonende meerderjarige kinderen
    • bewijs co-ouderschap voor kinderen die niet bij u zijn gedomicilieerd maar wel op regelmatige basis bij u verblijven
    • attestering van een erkende handicap.

Opgelet: als de details van de werken niet vermeld staan op de factuur, maar op een bestelbon of offerte, dan moet u ook een kopie van die bewijsstukken toevoegen aan de aanvraag.

Bezorg steeds duidelijke kopies op A4-formaat van de bewijsstukken, zoals offertes, facturen of attesten. De originele documenten bewaart u zelf. Wanneer bij de dossierbehandeling blijkt dat het toch nodig is om over een origineel document te beschikken, zal Wonen in Vlaanderen u daar tijdig om vragen.

Vermijd ook nietjes en paperclips bij het samenstellen van uw aanvraagdossier.

Wanneer dien ik mijn aanvraag in?

U dient de aanvraag in nadat de aanpassingswerken zijn uitgevoerd. De ingediende (voorschot)facturen mogen op de aanvraagdatum maximaal twee jaar oud zijn.

Wat gebeurt er na mijn aanvraag?

U krijgt zo snel mogelijk een ontvangstmelding. Op de brief staat uw dossiernummer.

Als uw aanvraag correct en volledig is, volgt een beslissing binnen de drie maanden. De uitbetaling gebeurt drie maanden na een positieve beslissing.

Als er binnen die termijn geen beslissing is genomen of als u niet akkoord gaat met de beslissing, kunt u beroep aantekenen. Na de beslissingstermijn, of na weigering van uw aanvraag, heeft u 1 maand de tijd om beroep aan te tekenen. Verstuur uw beroep altijd aangetekend.

Meebrengen

Indien u wenst na te gaan of u in aanmerking komt voor deze premie, brengt u het volgende mee:

  • facturen van uitgevoerde werken
  • facturen van aankoop van het materiaal, indien u het zelf geplaatst hebt (let op: geen kastickets, bestelbonnen,...)
  • aanslagbiljet van de belastingen van 3 jaar geleden

Bedrag

Per categorie van werken moet minstens 1.200 euro (inclusief BTW) aan geldige onkosten worden ingebracht. De aanpassingspremie bedraagt 50% van de aanvaarde kostprijs, met een maximale premie van 1.250 euro.

Regelgeving

Besluit Vlaamse Regering 18 december 1992: instelling van een aanpassingspremie en een verbeteringspremie voor woningen.

Ministerieel Besluit 27 september 2007: uitvoering besluit Vlaamse Regering 18 december 1992 houdende instelling van een aanpassingspremie en een verbeteringspremie voor woningen.

Maak een afspraak

Contactinfo