Elektronische identiteitskaart: verlies of diefstal

Maak een afspraak

Met een Belgische identiteitskaart kunt u aantonen dat u ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kunt u in het buitenland uw nationaliteit en identiteit bewijzen. U dient een verlies of diefstal onmiddellijk aan te geven.

In de eID zit een microchip gebouwd waarmee u:

  • uw identiteit online kunt bevestigen
  • documenten elektronisch kunt ondertekenen.

Sinds 1 maart 2014 is de geldigheidsduur van een eID 10 jaar (oudere kaarten blijven nog 5 jaar geldig). U vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van uw kaart.

Uitzondering is de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar, die maar 6 jaar geldig is. De eID voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

Na de aanvraag van uw eID krijgt u een brief met een pincode en een pukcode toegestuurd op uw domicilieadres.

  • U hebt uw pincode nodig elke keer u uw eID wilt gebruiken
  • U hebt uw pukcode nodig om uw pincode de eerste keer in te stellen of als u uw pincode niet meer weet, wilt wijzigen of deblokkeren.

Procedure

Bij verlies of diefstal van uw eID moet u een aangifte doen. Dit kan

  • telefonisch bij DOCSTOP op de nummers
    • 00800 2123 2123
    • +32 2 518 2123 
  • onmiddellijk bij het gemeentebestuur na afspraak voor verlies van uw eID
  • bij de politie indien het om een diefstal gaat.

Bij het gemeentebestuur of bij de politie wordt een attest van verlies/diefstal meegegeven, geldig in België.

Na aangifte kunt u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Bedrag

Het aangeven van verlies of diefstal is gratis.

U dient wel te betalen bij aanvraag van een nieuwe eID.

Maak een afspraak

Contactinfo