Aangifte bewakingscamera’s

14
feb
2020

Sinds 25 mei 2018 is er een nieuwe camerawet. Vroeger moesten de camera’s geregistreerd worden bij de privacycommissie. Die procedure wordt nu vervangen door een gratis registratie bij binnenlandse zaken via www.aangiftecamera.be.

Het doel van de aangifte is om alle camera’s in kaart te brengen zodat de politie deze kan raadplegen om bijvoorbeeld daders van misdrijven op te sporen.

De nieuwe camerawet is van toepassing op de camera’s die geplaatst en gebruikt worden voor toezicht op en bewaking van plaatsen, meer bepaald om misdrijven tegen personen of goederen te voorkomen, vast te stellen of op te sporen. Enige uitzondering zijn de natuurlijke personen die bewakingscamera’s plaatsen aan de binnenkant van zijn privéwoning, voor persoonlijke en huiselijke doeleinden.

Wie nieuwe bewakingscamera’s installeert, moet de aangifte onmiddellijk doen bij de ingebruikname. Wie al camera’s had hangen voor de nieuwe wetgeving en reeds een aangifte had gedaan bij de privacycommissie heeft tijd tot 25 mei 2020 om een aangifte te doen via het nieuwe systeem. Wie zijn of haar camera’s niet registreert, riskeert een boete.

Meer info op de website www.besafe.be. Bij vragen of problemen bij de aangifte kan je de helpdesk “camera” contacteren van maandag tot vrijdag tussen 9u en 17u op het volgende nummer: 02/739 42 80 of op het mailadres helpdeskcamera@eranova.fgov.be.

Contactinfo