Elektronische identiteitskaart (eID)

Met een Belgische identiteitskaart (eID) kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit bewijzen.

In de eID zit een microchip waarmee je:

  • jouw identiteit online kan bevestigen
  • documenten elektronisch kunt ondertekenen.

In de nieuwe versie van de eID, die sinds 14 januari 2020 wordt uitgereikt, worden ook de vingerafdrukken opgenomen. Dit kadert in de strijd tegen de identiteitsfraude.

Vanaf 15 jaar ben je verplicht om jouw identiteitskaart altijd bij je te hebben.

Voorwaarden

Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

Pasfoto

Er zijn twee mogelijkheden:

  • Sommige gemeenten kunnen zelf een pasfoto maken bij de aanvraag van de kaart. Vraag eerst aan jouw gemeente of dat het geval ben vooraleer je zelf een foto laat maken.
  • Als je zelf een pasfoto meebrengt mag die foto maximaal 6 maanden oud zijn.

De pasfoto moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Het is belangrijk dat jouw gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).

Geldigheidsduur

De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:

  • de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
  • de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig
    • Opgelet: Het certificaat voor de elektronische handtekening vervalt na 10 jaar en kan niet worden vernieuwd.
    • De huidige identiteitskaart blijft een geldig fysiek identiteitsdocument. Als je de elektronische functionaliteiten niet gebruikt en niet op reis vertrekt naar het buitenland, is een hernieuwing van de kaart niet noodzakelijk.
    • Heb je na 10 jaar toch de elektronische handtekening nodig of reis je naar het buitenland, dan kan je jouw kaart gratis hernieuwen bij jouw gemeente.

Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van jouw kaart.

Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om jouw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat jouw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van jouw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij jouw gemeente een nieuwe eID aan.

Bewijs

Bij de aanvraag van jouw eID brengt je volgende zaken mee:

  • jouw oproepingskaart

  • jouw huidige identiteitskaart of het vervangingsattest van verlies / diefstal / vernietiging

Bij het afhalen van jouw eID:

  • persoonlijk aanmelden

  • jouw oude identiteitskaart of vervangingsattest van verlies / diefstal / vernietiging

  • de brief die je thuis kreeg met de vraag jouw identiteitskaart af te halen en waarop ook jouw pin- en pukcode vermeld staan

Procedure

Vanaf de leeftijd van 12 jaar ontvang je, van de gemeente waar je woont, automatisch een oproepingskaart om jouw eID bij de Dienst Burgerzaken van jouw gemeente aan te vragen. Als je nog een geldige Kids-ID hebt, dan krijgt je pas later een oproepingskaart.

Ook als de geldigheidsperiode van jouw eID verloopt, ontvang je automatisch een oproepingskaart, om een nieuwe eID aan te vragen.

In een aantal gevallen kun je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij jouw gemeente:

  • als jouw eID verloren, gestolen of beschadigd is

  • als jouw pasfoto niet meer gelijkend is

  • als je van naam of geslacht verandert

  • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping

  • als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.

Je dient hiervoor een afspraak te maken.

Je gaat vervolgens met jouw oproepingskaart en jouw huidige identiteitskaart naar jouw gemeente. Na 3 tot 4 weken, krijgt je per brief bericht dat jouw eID klaar ligt.

Om de 'elektronische handtekening' te kunnen gebruiken, ontvang je in de brief ook een pincode en een pukcode. Neem deze brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je jouw eID afhaalt. Jouw pincode kun je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). Afhalen van jouw identiteitskaart kan zonder afspraak tijdens onze openingsuren.

Let op. Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om jouw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat jouw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van jouw eID nog geen oproepingskaart ontvangen, vraag dan onmiddellijk zelf bij jouw gemeente een nieuwe eID aan.

De tarieven voor een eID verschillen van gemeente tot gemeente.

In dringende gevallen kunt je een spoedprocedure aanvragen met levering binnen 1 of 2 dagen (aanvraag vóór 15u, anders schuift het een dag op). Let op: hiervoor betaal je wel een hogere kostprijs.

Er is ook een speciale procedure voor identiteitskaarten met losgekomen chip of onleesbare chip. Hiervoor moet je langsgaan bij jouw gemeentebestuur.

Neem voor meer info contact op met jouw gemeente.

Bedrag

Je betaalt 22 euro voor een gewone procedure.

Spoedprocedures:

  • Je betaalt 130 euro voor een dringende procedure.

  • Je betaalt 160 euro voor een dringende procedure met gecentraliseerde levering en afhaling in Brussel.

Uitzonderingen

Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de dienst Burgerzaken kan gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met jouw gemeente.

Contact

Gemeentehuis

Nu gesloten
Adres
Gemeentehuis Rode Heuvel 1 , 9230 Wetteren
Tel.
BTW nr.
BE 0207.447.366
09:00 - 13:00 Telefonisch bereikbaar
09:00 - 13:00 Open
15:00 - 19:00 Open
Naar top