Attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst)

Een bewijs van woonst (of attest van inschrijving) bevestigt dat een inwoner ingeschreven is op zijn adres in de gemeente.

Het bewijs bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:

  • naam en voornamen

  • plaats en datum van geboorte

  • adres

  • burgerlijke staat

  • nationaliteit

  • de datum sinds wanneer je op het adres woont

Je kunt ook een bewijs van woonst met de historiek van jouw vorige adressen aanvragen.

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:

  • jezelf
  • jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat (wanneer zij niet zelf deze gegevens kunnen raadplegen in het Rijksregister)
  • derden als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet.

Bewijs

Indien je je persoonlijk aanmeldt aan het loket, breng je jouw identiteitskaart mee.

Bij een volmacht moet de volmachthouder het volgende meebrengen:

  • de volmacht van de aanvrager

  • de identiteitskaart van de aanvrager

  • de eigen identiteitskaart

Procedure

Je kunt het bewijs van woonst op verschillende manieren opvragen:

  • Via het elektronisch loket

  • Persoonlijk bij de snelbalie. Je dient hiervoor geen afspraak te maken.

Het bewijs mag ook worden aangevraagd door een wettelijke vertegenwoordiger (ouder of voogd) of een gevolmachtigde.

Opvragingen door advocaten, notarissen enz. voor eigen cliƫnten kan zondere motivatie.
Voor attesten van de tegenpartij is een motivering nodig met verwijzing naar de wetgeving waarop beroep wordt gedaan. Vul het document aanvraag informatie uit de registers in. Bij een aanvraag via het elektronisch loket, kun je dit formulier bezorgen via bevolking@wetteren.be

Kan ik het attest gebruiken in het buitenland?

In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.

Heb je een attest met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.

De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.

Meer informatie over legalisatie en apostille

Downloads

Externe links

  • Mijn dossier
    https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/burger/rijksregister-en-bevolking/rijksregister/mijn-dossier

Contact

Gemeentehuis

Nu open
Adres
Gemeentehuis Rode Heuvel 1 , 9230 Wetteren
Tel.
BTW nr.
BE 0207.447.366
09:00 - 13:00 Open
09:00 - 13:00 Telefonisch bereikbaar
14:00 - 16:00 Telefonisch bereikbaar
Naar top