De ambtenaar van de burgerlijke stand stelt een akte van adoptie op na een adoptievonnis of arrest. De akte vermeldt:
de naam, voornamen, geboorteplaats en -datum van de adoptanten en van de geadopteerde.
de nieuwe naam en, in voorkomend geval, de nieuwe voornaam van de geadopteerde na de adoptie.
de soort van adoptie: gewone of volle adoptie.
in voorkomend geval, de datum van de erkenning van de buitenlandse adoptie door de federale centrale autoriteit.
Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de geboorteakte aanvragen:
Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
Een uittreksel vermeldt enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Voorwaarden
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
de personen op wie de akte betrekking heeft (adoptieouders en geadopteerde)
de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
erfgenamen
bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
Meebrengen
Als je het document zelf ophaalt:
- jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- jouw eigen identiteitskaart.
Als je een gerechtvaardigd belang moet aantonen om een afschrift of uittreksel te verkrijgen, dan moet je ook een bewijs van gerechtvaardigd belang toevoegen bij jouw aanvraag, bv. een onderhands mandaat van de betrokken persoon.
Procedure
Je kan een afschrift of een uittreksel van een akte van adoptie aanvragen in de gemeente waar de erkenning werd overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand.
Via het elektronisch loket
Persoonlijk bij de snelbalie. Je moet daarvoor geen afspraak maken.
Sinds 1 januari 2019 registreren we akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal. Dateert jouw akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar.
Kan ik het afschrift of uittreksel gebruiken in het buitenland?
In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.
Heb je een afschrift of uittreksel met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.
De prijs voor een legalisatie of apostille is altijd 20 euro per document.
Contact
Gemeentehuis
Nu gesloten- Adres
- Gemeentehuis Rode Heuvel 1 , 9230 Wetteren
- Tel.
- BTW nr.
- BE 0207.447.366